pátek 6. prosince 2013

Redaktoři ČT otevřeně o praxi product placementu ve veřejnoprávní televizi. Je to síla.

Česká televize již po několikáté balancuje na hraně zákona. Ve svých zpravodajských relacích začala v nedávné době využívat diskutabilní formu product placementu, který však neoznačuje podle zákona. Jeden z rebelujících redaktorů nám nově zaváděnou praxi vysvětlil podrobně.
Zaměstnanec Seznam.cz, propaguje firemní produkty. Foto: iVysilani
Naší redakci se podařilo získat neveřejné informace týkající se relativně nové praxe product placementu ve zpravodajství. Jeden ze skupiny redaktorů, kteří stáli za stížností na manipulace ve prospěch Strany práv občanů - zemanovci, nám popsal, proč začala veřejnoprávní televize skrývat propagaci soukromých firem a produktů do pořadů s ryze informačním charakterem typu zpravodajství.

"Jak je známo, zákon poměrně přísně reguluje podmínky, za kterých může veřejnoprávní médium získávat prostředky nad pevně stanovený koncesionářský poplatek. Právníci, které údajně doporučil někdo z PPF, přišli na skulinku v této regulaci, která umožňuje takzvaně "naroubovat" product placement do zpravodajství pomocí bílých koňů - zaměstnanců firem, které chtějí dané produkty nebo firmu propagovat. Formálně totiž uvádí Českou televizi v omyl, která takzvaně "netuší", že se o product placement jedná, i když vše je samozřejmě pečlivě zorganizováno a domluveno. Vzhledem k tomu, že se však jedná o veřejně neprezentovanou praxi, peněžní toky jdou zcela mimo oficiální kanály a jsou tudíž těžko zkoumatelné.", sdělil v e-mailu naší redakci jeden z výše zmiňovaných redaktorů zpravodajství ČT (jeho jméno je redakci známo, je však na jeho přání v rámci diskrétnosti vynecháno).

Ve zpravodajských pořadech ČT se tímto způsobem během posledních týdnů presentovaly společnosti Jablotron (pan Radek), Raiffeisen Bank (paní Eva) a nejnověji Seznam.cz (pan Pavel). Žádný z inzerentů v době uzávěrky neposkytl svoje vyjádření k této potenciálně neetické formě reklamy.
   

Zeptali jsme se několika obyčejných lidí, co si o takové praxi myslí.

Jana (44, dělnice v textilní továrně): 
"Na čété nekoukám ani já ani manžel. Večer su tak znavená, že si pustím chvíli novu, kouknu co je novýho v Ulici, připravim manželovi snídani na další den na šichtu a jdu spát."

Tomáš (53, majitel autobazaru)
"Nevím, co si o tom mám myslet. Čété je docela důvěryhodná i jejich zpravodajství se mi docela líbí, takže to spíš bude výplod nějakého konpiračního teoretika co moc kouká na internet. V životě mám na práci důležitější věci než řešit, jestli v telce něco propagujou nebo ne!

Viktorie (18, studentka gymnázia)
"Na televizi se moc nekoukám, leda tak s kamarádkama si občas pustíme nějakej film, na většinu věcí koukám na fejsu, jůtůb nebo instagramu."

Pavel (25, nezaměstnaný absolvent VŠ)
"Televize je poslední, na co bych myslel nebo koukal. Mezi brigádama od nevidim do nevidim a hádáním se s ženskejma na pracáku fakt nemám náladu se ještě rozčilovat u televize, kde nám furt říkaj co se kde stalo za katastrofu a jak si z nás politici dělaj akorát prdel. Místo nemohoucího důchodce v problémech a roztomilého zvířátka dne si fakt radši na chvilku odfrknu s klukama v hospodě."

Žádné komentáře:

Okomentovat